”Askeleita”, 2021
Materiaalit: vanhat japanilaiset kangaspalat (Obi-kangas,
Kimono-kangas, Arimatsu-shibori -kankaan reuna), pirtanauhat,
kierrätyskankaasta tehdyt räsyt, köydet
Tekniikat: kudonta, ompelu, pirtanauha, shibori
Koko: noin 100x 150 cm
Yhteistyössä : Yukako, Ulla, Pekan äiti, Elisa
Ne Zōri-sandaalit ovat yhdistelmä ikivanhoja japanilaisia muotoja ja
suomalaisia mausteita. Ne symboloivat minua, joka elän Japanin ja
Suomen, näiden kahden kulttuurin välillä. Näen itseni kävelemässä
maiden välisellä sillalla nämä tossut jalassa. Mielestäni tässä
Zōri-sandaalin muodossa japanilaisuus ja suomalaisuus yhdistyvät
luonnollisesti ja saumattomasti.
”Askeleita”, 2021
Materiaalit: vanhat japanilaiset kangaspalat (Obi-kangas,
Kimono-kangas, Arimatsu-shibori -kankaan reuna),
kierrätyskankaasta tehdyt räsyt, köydet
Tekniikat: kudonta, ompelu
”Askeleita”, 2021
Materiaalit: vanhat japanilaiset kangaspalat (Obi-kangas,
Kimono-kangas, Arimatsu-shibori -kankaan reuna), pirtanauhat,
kierrätyskankaasta tehdyt räsyt, köydet
Tekniikat: kudonta, ompelu, pirtanauha, shibori
”Perhe”, 2021
Materiaalit: käsinkehrätty pellava, pellava
Tekniikat: virkkaus, neulota, kudonta, kehräys
Yhteistyössä: Merja, Aina-mamma ja heidän perheensä
Kehrääminen, kutominen, värjääminen ja muut tekstiilitekniikat ovat
siirtyneet sukupolvelta toiselle monissa maailman kolkissa. Idea tähän
installaatioon syntyi käsin kehrätyn pellavalangan kohtaamisesta.
Merja kasvatti isoäitinsä opastuksella pellavan siemenestä, poimi
kuidut, kehräsi ne langaksi ja kutoi niistä sitten teoksen. Prosessia
dokumentoivat valokuvat avasivat silmäni sille, että lanka oli
kulkenut monien käsien kautta tullakseen langaksi. Perhe on kulttuurin
jatkuvuuden perusta. Halusin antaa muodon viisaudelle, jota ei pidä
unohtaa.
Halusin, että työni olisi jotain, jota voisi käyttää ja joka avaisi
perhekuvaa. Monien kokeilujen ja erehdysten jälkeen päädyin ajatukseen
jalkineista. Käyttämiäni tekniikoita ovat kudonta, virkkaus ja
neulonta.
”Isä”, 2021
Materiaalit: käsinkehrätty pellava, pellava
Tekniikat: neulonta
”O-Bon”, 2021
Materiaalit: käsinkehrätty pellava, pellava
Tekniikat: virkkaus, neule, kudonta, kehräys, lasi, paperit, LED-valot
Yhteistyössä: Merja, Aina-mamma ja heidän perheensä, muut nimettömät
pellavalangan kehrääjät
O-Bon on japanilainen kesäjuhla, joka on omistettu esi-isien hengille.
Se on yhdistelmä muinaista japanilaista esi-isien palvontaa ja
buddhalaisuutta. Kaupunkilaisilla on tapana palata O-Bonin aikana
vanhempiensa koteihin, joissa heidän esi-isiensä haudat sijaitsevat.
Juhla-ajan alussa sytytetään pieni nuotio, joka houkuttelee vieraita
ja kuolleiden henkiä, ja juhla-ajan lopussa sytytetään taas nuotio,
joilla heidät hyvästellään.
Tässä työssä olen käyttänyt käsintehtyjä pellavalankoja, joita olen
aiemmin ostanut pikkuhiljaa kierrätyskaupoista ja kesätoreilta.
Jokaisen näistä langoista on kehrännyt eri henkilö. Tekijällä oli
varmasti mielessään jokin tuote, jonka hän halusi tehdä tai henkilö,
jolle hän halusi valmistaa langoillaan jotakin. Ehkä hänen elämässään
ei ollut tarpeeksi aikaa toteuttamiseen ja lanka jäi käyttämättä.
Halusin viedä (kehitellä) hänen ajatustaan johonkin muotoon.
O-Bon -installaatio on juhla, jolla haluan rauhoittaa lankojen
kehrääjien sieluja ja antaa muodon tunteille esi-isiämme kohtaan.
Minusta tuntuu talvisin Suomessa, jossa valoisat ajat ovat erittäin
lyhyitä, että huoneen valo, vaikka se olisi pieni, helpottaa
(keventää) mieltä. Toivon, että tämä työ olisi sellainen pieni valo.
midori tsunoi-brand, Japan 2017
midori tsunoi brand, Japan 2017
midori tsunoi-brand, Japan 2016
midori tsunoi-brand, Japan 2016
midori tsunoi-brand, Japan 2016
midori tsunoi-brand, Japan 2016
midori tsunoi-brand, Japan 2016
midori tsunoi-brand, Japan 2016
midori tsunoi-brand, Japan 2016
Nissen Co., Ltd, Japan 2007-2008
Nissen Co., Ltd, Japan 2007-2008
My Suomi Oy, Finland /Laboratory Inc, Japan 2006&2008
My Suomi Oy, Finland /Laboratory Inc, Japan 2006&2008
My Suomi Oy, Finland /Laboratory Inc, Japan 2006&2008